lördag 8 juni 2013

Myanmar - Sydostasiens pärla!

Peter Thein
Jag landade på onsdag kväll i ett klibbigt och varmt Yangon. Om Syd Sudan, som jag senast besökte, för att starta ICBI verksamhet, är världens yngsta stat, så har Myanmar, eller Burma som det numera heter desto längre historia. Jag besökte idag en Pagod som kallas "Shwedagon Pagoda" och har anor 2500 år tillbaka i historien. Pagoden har sedan dess byggts ut och byggts ut till sin nuvarande, imponerande storlek. 

När jag landade på Yangons flygplats, tillsammans med Hans Olofsson från Ibra Media, möte oss Peter Thein, som är ledare för Myanmar Institute for Christian Communication, som är namnet på ICBI verksamhet här i Myanmar. Sedan vi kom i onsdags har dagarna varit fyllda av möten med styrelser, information, workshops om hur ICBI fungerar, budgetsamtal … 
Dagarna har varit fyllda av workshops
och samtal om ICBI i Myanmar.

Det finns en klar vision om att använda ICBI konceptet för att nå längre än man tidigare gjort, och jag hoppas och ber att vi ska bli till välsignelse för detta folk och land. Landet upplever väckelse och sökarna är många. Jag hoppas möta många av er i Pingst Medias tält, i anslutning till Stråkenhallen, under Nyhemsveckan. Där berättar jag gärna mer om planerna för ICBI i Myanmar – jag tror det är Guds tid för Myanmar nu!
En munk i djup meditation



Idag, lördag var vår första dag för att titta på stan och uppleva lite av vad Yangon har att erbjuda. Stan är fantastiskt fin med en blandning av gamla kolonialhus, moderna höghus blandat med vanliga typiska asiatiska småhus och affärer och naturligtvis ett antal pagoder lite över allt. Myanmar har nästan 60 miljoner invånare och tio procent av dem bor i Yangon. Trots att det alltså bor runt sex miljoner människor i stan, så har man inte känslan av en mångmiljonstad. Visserligen står trafiken ofta helt still, eftersom vägarna inte är dimensionerade efter den enorma trafik som har kommit de sista åren, men för övrigt vilar ett slags småstadskänsla över denna miljonstad. Med småstad menar jag då inte Mullsjö, om ni förlåter. Antalet turister per år lär ha ökat från 200.000 till runt en miljon de senaste åren.

Förutom besöket på stadens största Pagod, så besökte vi en utställning som visade hur landets olika stammar bor och lever. Det är charmigt att se hur gammalt och nytt möts och bryts i denna mångkulturella och mångreligiösa gryta. I morgon ska jag predika i en kyrka i utkanten av stan, och jag hoppas komma tillbaka med några reflektioner efter det mötet i morgon.

Nu är klockan 19.30. Solen har gått ner och det blir lite svalare, men fortfarande väldigt klibbigt i luften. Vi ska gå ut och försöka hitta något att stoppa i magen innan et är dags att krypa till kojs.
Ha det bar och vi möts förhoppningsvis i morgon på en ny blogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar