torsdag 23 maj 2013

Hjälpens baksida - och välsignelser!

Jag bor på ett hotell i Juba, som skulle rivas direkt om det låg i Sverige, i Asien hade jag inte behövt betala mer än max 10$ för att bo här. Här får jag betala 100$, och då har jag ändå fått den rabatt som kyrkan här har förhandlat sig till. Allt är dyrt här!
När Syd Sudan bildades öppnades landet för att ta emot hjälp från världens alla hörn. Därför ser du ganska många västerlänningar här. Förutom en mängd hjälporganisationer så har FN en stor delegation boende här. Dessa stora organisationer betalar bra för sig. Priserna stiger till skyhöga nivåer, och man betalar ändå. Lidande blir ju vanliga människor som inte arbetar för någon västerländsk organisation eller FN. Helt vanligt folk får dyrare levnadskostnader på grund av alla som kommer hit för att hjälpa till, betalar nästan vad som helst, men samtidigt pressar upp priserna. Man borde tänka sig för lite mer!

Detta gör också att vårt ICBI projekt kommer att bli dyrare än de flesta projekt som vi driver, men jag skulle vilja säga att det kanske är mer nödvändigt än de flesta projekt vi driver. Behoven är enorma! Jag ska göra allt jag kan för att engagera församlingar och privatpersoner hemma för att vara med och skapa förutsättningar för församlingarna här att utbilda sina ledare. Det är välsignat med ICBI!

Lunchdags under vår workshop. Idag fick vi ugali,
kött och grönsaker
Det är länge sedan jag såg så många behov som jag ser här. I de provinser vi ska försöka etablera ICBI är analfabetismen mellan 80 och 90 procent. Det skulle behövas ett gigantiskt alfabetiseringsprojekt här. Idag träffade jag en av PMUs nationella projektledare. Han håller på att bygga skolor. Jag tror det var fem olika skolor han höll på med runt om i landet. Dessutom ingick pedagogisk utbildning för lärare i projektbeskrivningen. Det är en välsignelse med PMU!

På ett lastbilsflak inne på missionens område såg jag idag en stor kompressor från Atlas Copco. Den var utsänd från Sverige för att användas till att  borra efter vatten vid olika vattenprojekt runt om i landet. Om jag förstod det rätt var det Pingstförsamlingen i Jönköping som stod för en stor del av kostnaden. Det är en välsignelse med en missionerande församling!

Nu har det gått en dag till av vår workshop om att starta och driva en distansbibelskola. Det är fantastiskt roligt att lära känna nya sköna bröder och systrar. Ni skulle var med!

Paul Waern
Verksamhetsansvarig ICBI


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar