onsdag 22 maj 2013

Angenäma problem

Klockan är 18.45 och nu när solen börjar gå ner infinner sig den där underbart sköna kvällsvärmen som bara Afrika kan erbjuda. Det hela blir inte sämre av att framför mig kan jag se Nilen som flyter fram stilla men med full kraft. Bredvid mig sitter några gubbar. Två fiskar dom andra sitter och bara tittar och pratar. Man pratar, sitter, skrattar, pratar igen... och det verkar som om man har all tid i världen. Jag känner hur stressen och västerlandets krav på att alltid vara uppkopplad, insatt, tillgänglig, upptagen och allt vad det är, bara rinner av, tillsammans med svetten som sakta sipprar ner på ryggen.
Jag befinner mig i Sydsudan, världens yngsta stat, som bildades 2011 när Sudan delades i två delar. Jag är här för att församlingarna inom Sudan Pentecostal Church (SPC) har stora men angenäma problem. Det är väckelse!
Folk kommer till tro och församlingar bildas i en takt som gör att man inte hinner med. Behovet av att utbilda lekmannapastorer är enormt.
Tillsammans med församlingen här i Sydsudan och Pingstkyrkan Jönköping arbetar ICBI med att få till en distansbibelskola som ska hjälpa till att så snabbt som möjligt täcka behoven av tränade ledare.
Jag kom i går vid lunchtid och idag har jag suttit hela dagen med ett 10-tal pastorer och församlingsledare, från två av de provinser där väckelsen går fram som allra snabbast. Det känns som att här passar ICBI som handen i handsken. Man berättar för mig att i dessa områden är mellan 80-90 procent av befolkningen analfabeter. Vilken utmaning att vara med och träna dessa fantastiska pastorer som med så små eller obefintliga ekonomiska resurser och brist på utbildning gör ett strålande jobb - ledda av Anden är de riktiga troshjältar.

I morgon ska vi fortsätta vår work-shop och vi ska samtala om kursplan, kommunikation och administration, saker som kanske inte låter så spännande, men som satt i sitt sammanhang blir enorma utmaningar och möjligheter. Jag är lycklig! Det känns fantastisk roligt att få vara en liten pusselbit i ett bygge där byggherren är Kristus själv.

Bed gärna för Sydsudan! Bed att Distansbibelskolan får komma igång och bli den tillgång och välsignelse för Guds rike i Sydsudan, som vi önskar. Vill du vara med och stödja arbetet så kan du göra det på Bankgiro 5379-7734, skriv "Sydsudan" på inbetalningen.

God natt! Nu drar jag myggnätet över sängen och knyter mig!

/ Paul Waern
Verksamhetsansvarig ICBI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar