torsdag 20 september 2012

Bolivia

Länstrafiken från Mullsjö till Jönköping - Swebus från Jönköping till Landvetter - British Airways till London - British Airways till Miami - American Airlines till Santa Cruz... Puhhh!!!  Jag åkte från Mullsjö 05.45 den 19:e och kom fram till Santa Cruz den 20:e 16:15  Det blir 35 timmar senare!

Men nu är jag framme!
Resan började på allra bästa sätt.


Busschauför från Jönköping var en bekant från Pingstkyrkan. Vi hade ett intressant samtal och han önskad mig lycka till på resan och vi kom överens om att be för varandra.
Det var en skön start på resan.

Lika skönt var det inte att mellanlanda i La Paz, en av världens högst belägna städer. La Paz ligger på ca 4.000 meter över havet och luften är tunn som pannkaka. När dörrarna till flygplanet öppnades och man började röra sig, var det en ansträngning att bara gå. Nästan omgående infann sig en huvudvärk som ligger kvar fortfarande. Nu var jag bara här i en timma för att sedan resa vidare till Santa Cruz, men jag ska tillbaka nästa vecka - det ska bli intressant!



Väl framme i Santa Cruz mötte mig Hugo Carassco, ansvarig för ICBI verksamheten här i Bolivia med en taxi som hade sett sina bästa dagar. När man kommer till länder som Bolivia slås man alltid av hur människor alltid hittar lösningar på problem. Taxins förarstol hade gått sönder. Det gäller att hitta en bra och billig lösning. Han hade helt enkelt svetsat fast en sådan där trädgårdsstol med trådar, som var populära i Sverige när jag var liten, där förarstolen tidigare satt - funkade utmärkt men såg lite kul ut. Nöden har ju ingen lag.

Hotellet jag bokat hade inga rum kvar, så jag blev ombokat till ett annat.
Det var ett helt OK hotell och namnet tyckte jag lät bra - "Hotel Missional".

Nu är klockan 16.00 här i Santa Crus. Jag har försökt vila lite efter den häftiga resan, men det går inget vidare, trots att man är döds trött vill inte sömnen infinna sig. Jag tror det är bäst så, då kanske man somnar i tid i kväll i stället. Om ett tag ska jag träffa den tolk från engelska till spanska som jag kommer att arbeta tillsammans med den här veckan. I morgon möter jag några ICBI studenter här i Santa Cruz och sedan reser jag vidare till Cochabamba där centrat för vårt Quechua-projekt ligger.
Det väntar en spännande dag i morgon också!

Tills vidare - Ha det bra och kom ihåg mig i era böner!

Paul Waern på resa i Sydamerika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar